IDLISH

varför inte?

Publicerad 2011-05-10 09:52:21 i Allmänt,

finns ett facebook-quiz på nätet. Frågan lyder "Vill du att en muslimsk högtid ska bli helgdag i Sverige?"
Man kunde svara ja eller nej. Jag svarade ja. Och tanken slog mig varför så många svarade nej.

Är det för att vi är rädda för islam? Att vi förknippar det med saker som inte hänger ihop med islam, dåliga saker?
För jag menar hallå, den muslimska andelen i landet växer. Och jag tycker det är på tiden att vi alla lär oss lite mer om den!
Och är det någon dåre som börjar dilla om att Sverige är ett kristet land och att vi faktiskt alltid vart kristna så säger jag bara nej, det har vi inte. Vi har inte alltid varit kristna.
"Sverige är vårt land och muslimer måste anpassa sig" kanske någon tänker. Well, jag tycker att dom anpassat sig ganska bra överlag  även om vi många gånger gjort det svårt för dem - placerat dem i s.k "högar" i olika delar av en stad till exempel och skapat en segregation.
Dessutom är Sverige inte vårt land. Är det någons rättmätiga land så är det samernas som bott här längre än något annat folkslag. På tal om det är det ju synd att vi inte har infört någon samisk högtid, tycker ni inte?

Jag föreslår att vi plockar bort Kristi himmelsfärd som röd dag. Jag skäms över att säga det, men vad innebär den dagen? För mig är det en låååång dag då inga affärer är öppna. Hoppas att den har en större betydelse än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela